WELCOME TO MY DEAREST FREN.... THIS BLOG IS ABOUT ME, FAMILY AND MY BUSSINES~~SHAKLEE :)

Followers

Thursday, June 26, 2014

Pap Smear, Sakit ke??

Salam semua.. ok hari ni terasa nak berkongsi mengenai pap smear sebab smlm bru buat pap smear. tak plan pon. bagus jgk x plan sbb biasenya benda2 yang diplan selalu x menjadi.

alkisah semalam pegi checkup bby nayra di klinik kesihatan presint 11. aku, hubby n kakak pggl baby sebab die comelll sangat (ibu mmg selalu perasan gitu). so dah setel checkup smua nurse tanya aku dah buat pap smear ke lum. ok siyesly since anak 1st mmg x penah buat. sebelum preggy ri tu nk wat tgk2 cek preggy pulok.. kne postpone.

syarat utk buat pap smear tu adalah tidak bersama suami dalam mase 24jam sebelum. tidak mengandung dan tidak period. klau period guane nk buat ye dak.. hihi. ok, aku mmg chekup anak2 kt kk p11. checkup preggy pon kt situ n yg bestnye dalam setengah jam dah siap. then bile nurse tnye tu aku jadi terkebil2 pk nak ke xnak. klau pk malu, sakit, segan mmg xmo buat. tp pk mase depan ok.

aku story dlu tujuan utama pap smear ni adalah untuk mengesan kehadiran kanser serviks atau jangkiman kuman/virus lain. dalam kata lain mencegah lebih baik dari mengubati ye dak? ok, siapa yang sepatutnya melakukan pap smear??? wanita yang sudah berkahwin, wanita yang belum berkahwin tapi pernah melakukan hubungan seks, wanita yang mempunyai ramai anak, wanita yang terlibat dalam gejala merokok. itu yang aku tau la..

ok, kembali kepada cerita aku tadi. dah isi segala mak nenek borang die akan buat pemeriksaan payudara dlu. bagus jgk utk mengesan ketumbuhan pada breast. then lepas tu bru wat pap smear. die akan masukkan 1 alat mcm muncung itik tu. sakit ke x??? pada aku nk kate x sakit tu menipu la.. tp xlah sakit sgt kirenye ok je lah hehe... lepas tu sampel dinding serviks then dorg akan hntr ke lab. nurse tu kate result akan dapat dalam mase 3 bulan. klau swasta lg cepat kot hehe.. kt bawah ni ade sedikit gambaran prosedur untuk wat pap smear. x sakit sangat la.. uolls pegi la buat sebab cancer serviks tu adalah cancer yg pertama yg sering menghantui wanita. hope result aku normal.. rabbi yassir wala tuassir ya karim....


No comments:

Post a Comment